Recenzja Ucharted 4: Zaginione dziedzictwo

 Krótka, czy długa gra? Odwieczne pytanie jakie zadają sobie gracze i twórcy. Z jednej strony dobrze by było, aby trwały jak najwięcej. Lecz, czasami miło jest zaliczyć coś na jednego strzała. 

Taką grą jest właśnie Ucharted: Zaginione dziedzictwo wydany jedynie na Ps4. Nie zapomnę pierwszych minut gry. To było, ba jest czymś w rodzaju tsunami wysokiej jakości oprawy graficznej.

Wszystkie szczegóły na budynkach, światła i odbicia w kałużach to była po prostu magia jaką mogli zrobić tylko ludzie z Naughty Dog. Warto jeszcze zauważyć jaką dbałość włożono w takie elementy jak mimika twarzy lub fakt, że jak jedna z bohaterek musi coś odłożyć to widać  jak to robi zamiast znikać w „nicości’.

Smaczków tego typu jest o wiele więcej, co nadaje pewnej wiarygodności. Oczywiście nie zabrakło baboli typu przenikające obiekty lub nadnaturalnych umiejętności postaci i śmiesznych błędów z fizyką.

Skoro zacząłem od formy, a nie treści to muszę zwrócić uwagę na inspirację lokacjami z Madagaskaru. Indie trochę je przypominały, a jedyna otwarta lokacja to już do bólu wyglądała tak samo jak w Kresie złodzieja.

Zaryzykuje i stwierdzę, że była nawet większa. Swoją drogą jak tam trafiłem to nawet się na chwilę zaciąłem, ale jak już znalazłem właściwy trop to poleciało już z płatka. Zanim przejdę do fabuły warto dodać, o dość już popularnym trybie fotograficznym, który jest już praktycznie standardem.


Co chwilę się zatrzymałem, aby podziwiać widoki. Nawet sami twórcy chcieli zaakcentować to i
Chloe znana z drugiej części serii cyka focie co jakiś czas. Jak dla mnie jest to najładniejsza produkcja 2020 r. jaką ograłem. No dobrze, a teraz o fabule.

Tutaj też zaliczyłem niespodziankę. Ani złą ani dobrą neutralną. Uncharted przyzwyczaiło mnie do tego, że zaczyna się od jakiejś sceny pełnej adrenaliny, a potem mamy cofnięcie do początku.

Tutaj nie było czegoś takiego. Nie znaczy to, że od razu jest nuda, bo kampania jest na to za krótka. Zajęło mi to jedyne 6 godzin na poziomie średnim. Głównymi protagonistkami jest wspomniana Chloe Frazer, i antagonistka z U4 Nadine Ross i jeszcze ktoś.


Nie będę psuł wam niespodzianki, bo jest naprawdę miła. Celem głównym jest jak zwykle starożytny zabytek, o sporej wartości. Standard, a do tego kolejny watażka chce, go zdobyć dla siebie.

Jak łatwo się domyśleć wiąże się to z walką z hordami najemników i na końcu z samym złowrogim przydupcem. Sama walka praktycznie niczym się nie różni od tego co znamy w podstawce. Choć jest pewien paradoks. Z jednej strony wrogowie stają się stosować różne taktyki z całkiem niezłym skutkiem, a z drugiej... No cóż, można im wisieć przed nosem i stwierdzą, że nic nie widzą. Taka ironia jak widać.

Przyjże się teraz relacją pań. No tutaj mamy coś w rodzaju od nie cierpię cię do moja najlepsza przyjaciółko. A gdzieś pośrodku będzie poruszanie ważnych spraw osobistych i ocean empatii itp.


Osobiście mnie to nie przeszkadzało, ale jak się na tym człowiek zastanowi, choć sekundę to widzi, że nie trzyma się to kupy. No, ale kto powiedział, że musi być, aż tak realistyczne. Na sam koniec co nieco o balansie akcji i eksploracji.

Mamy tutaj stanowczo więcej spokojnych momentów jak się zrobi analizę. Na szczęście nawet tego nie czuć. Liczba ciekawych rozmów między paniami, a nawet monologi samej ze sobą są na tyle przyjemne, że nie zwraca się uwagi na ich częste czasy antenowe.

Paradoksalnie ma to jeden duży plus! Sam finał dużo dzięki temu zyskuje. Włożono tam tyle kaskaderskich scen, że nie sposób oderwać oczu od tego co się dzieje na ekranie. W sumie bardzo dobrze. Nawet walka z bossem nie była tak upierdliwa jak w U4, co należy pochwalić.

Czy warto zagrać Ucharted: Zaginione dziedzictwo? Nie mam co do tego wątpliwości, że tak trzeba. Jest to naprawdę warta uwagi pozycja, która stanowi kropkę nad i tej serii. Ocena końcowa 9/10.

 

 

Udostępnij:

6 komentarzy:

  1. W Uncharted planowałam wiele razy zagrać, jednak nigdy ostatecznie mi się nie udało. Co do fabuły, to szczerze mówiąc dopiero dzisiaj się dokładnie dowiedziałam, o czym tak właściwie ta gra opowiada. Ciężko nie zwrócić uwagę na podobieństwo do serii z Larą Croft :) Niestety raczej nie uda mi się zagrać w tę grę ze względu na to, że jestem pecetowcem. Jeśli chodzi o grafikę, to zawsze miło jest widzieć ją dokładną, dopracowaną i przede wszystkim piękną. Chociaż ostatecznie nie przełożyłabym jej nad fabułę, która jest dla mnie najważniejsza. Natomiast zaskoczyła mnie ocena, nie spodziewałam się, że gra jest aż na 9/10.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak każdy szanujący się gracz z kraju kwitnącej cebuli (Polski xD) też zaczynałem jako typowy pecetowiec. Jednak bycie konserwatystą i twardym zwolennikiem gier na płycie (patrz towar nie usługa) przeżuciłem się na konsole. Oczywiście PC wciąż też jest jedną z 14 platform do grania jaką używam. Zaginione dziedzictwo jest naprawdę solidnie zrobione. A po przejściu przeciętnego Fallouta potęguje się to wrażenie i to bardzo.

      Usuń
    2. Najśmieszniejsze w tym stwierdzeniu ,,kraj kwitnącej cebuli" jest to, że w sumie nie musiałeś dopisywać w nawiasie Polski, bo i tak bym się domyśliła :D Kiedyś u kolegi grałam na konsoli i wcale nie było tak źle, jednak zdecydowanie lepiej i pewniej czuję się grając na komputerze. A dodatkowo musiałabym jeszcze zakupić konsolę, ogarnąć miejsce, itd. Jeśli chodzi o płyty, to lubię od czasu do czasu zakupić je w wersji pudełkowej, chociaż od pewnego momentu stale kupuję w wersji cyfrowej. A jeszcze w kwestii konsol to czasami boli, kiedy gry są tylko na nią dostępne, np. God of War. Najbardziej mnie chyba bolało to jak się okazało, że Beyond Two Souls i Until Dawn nie były na PC. Na dany moment nie wiem, jak wygląda sytuacja. Wydaje mi się, że Beyond Two Souls jest już na PC. Może kiedyś wreszcie się skuszę na zakupienie konsoli. Na razie pozostanę konserwatystą w kontekście grania na PC ;) A którą część Fallouta uważasz za najlepszą?

      Usuń
    3. Z tych nowych, czyli od F3 w górę to New Vegas od Obsidianu. Mimo, że błędów trochę zrobili to i tak czuć miłość do RPG.

      Usuń
  2. Świetna gra :) szkoda ze nie ma na xboxa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz racje, jakby była to multiplatforma to więcej ludzi mogło się zapoznać z tą grą ;D

      Usuń

Translate

Czytelnicy

Wyświetlania